torstai 25. elokuuta 2016

Haaveena EduImpro

”Diak Innovation Camp”- kurssilla sain vision, haaveen uusista työtavoista opiskelussa: draamaa, improvisaatiota, liveroolipelaamista. Kutsun tätä ideaa nimellä ”eduimpro” (Educational Improvisation). Tarvetta tällaisille uusille työtavoille opetuksessa olisi, varsinkin kun peruskoulujen ja lukioidenkin uudet opetussuunnitelmat painottavat ilmiöpohjaisia ja erilaisia lähestymistapoja sisältäviä projekteja. Tällaista työtapaa käyttävän kurssin avulla voisi yhdistää myös eri toimijoita Arabian alueella: DIAK, Metropolia, Arcada, seurakunta, partio jne.
 Aiheen tiimoilta kävin osallistumassa HAMKin katastrofilarppiin, jossa Walesin yliopiston ”master degree” tutkinnon tekijät tulivat Suomeen harjoittelemaan maanjäristysalueen ensiavun järjestämistä. Tapahtumassa oli mukana opiskelijoita, opettajia ja meitä avustajia. Miljöö oli metsän keskellä oleva alue, jonne pystytettiin kolme hoitopistettä. Avustajat (osin opiskelijoita, osin vapaaehtoisia) kävivät vuorotellen jokaisella pisteellä esittäen potilaita tai näiden omaisia. Tarkoitus oli hoitaa vammoja ja sairauksia, mutta myös kohdata katastrofin järkyttämiä ihmisiä, jotka toimivat sekavasti ja/tai aggressiivisesti. Tutkintaopiskelijat oli jaettu kolmeen ryhmään hoitamaan eri operaatiopisteitä. Itse seurasin potilaan näkökulmasta, miten eri pisteillä selviydyttiin. Selviytyminen vaihteli huimasti. Yhdellä pisteellä potilas kuoli piittaamattomuuden ansiosta. Toisella pisteellä oli ruuhkaa, mutta potilas selvisi. Viimeisellä pisteellä kaikki sujui loistavasti. HAMKin opettajat ja Punainen Risti järjestivät tapahtuman. Se alkoi roolien jaolla ja lyhyellä (noin 15 - 20 min) alustuksella meille avustajille. Meille oli myös järjestetty purkutilaisuus päivän lopuksi. Etukäteen muistutettiin meitä siitä, että joku voi kokea tilanteen rankkana ja/tai ahdistavana. Opiskelijoiden valmistautumista ja tapahtumien arviointia emme nähneet, mutta näimme opettajien seuraavan ja videoivan tapahtumia. Päivä oli mielenkiintoinen.
 Työtavan tavoitteena on paitsi päästä harjoittelemaan kulloinkin tavoiteltavia taitoja mahdollisimman realistisissa olosuhteissa myös rakentaa yhteisöjä, joissa ihmiset olisivat aktiivisempia, ulospäin suuntautuvia ja yhteistoiminnallisia, sosiaalisia ja verkostoituvia. Voitaisiin puhua myös renessanssi-ihmisistä, siitä että taide olisi tavallisen ihmisen työkalu arjessa.
 Työtavan tavoitteena olisi
•                    taiteen palauttaminen tavallisille ihmisille,
•                    luovien työtapojen tuominen kaikkeen opiskeluun,
•                    ihmisten sosiaalisten taitojen ja elämänhallinnan vahvistaminen,
•                    eudaimonia (Aristoteleen etiikan käsite) eli inhimillinen kukoistus.

Olisi upeaa olla mukana järjestämässä tällaisia opiskelutapahtumia paikallisesti. Lähden alustamaan hanketta, missä Arabian alueen nuorille tarjotaan liveroolipeliä, jossa he voivat samaistua pakolaisten asemaan.


- Christian Salakari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti